Публікації в ЗМІ

{/to_list}

Гарантійне обслуговування: загальні умови організації обліку, журнал Незалежний Аудитор №6 (17), стаття Наталії Салової

9 липня 2013 р.

Гарантійне обслуговування: загальні умови організації обліку, журнал Незалежний Аудитор  №6 (17), стаття Наталії Салової

На сьогодні питання післяпродажного обслуговування є актуальним для багатьох підприємств - продавців товарів широкого вжитку. Зазвичай, саме факт наявності гарантійного терміну може бути вирішальним у виборі покупця якому товару надати перевагу.

Гарантія може бути різною:

- надання послуг з безоплатного ремонту зламаного виробу;

- гарантійне обслуговування упродовж гарантійного терміну;

- заміна бракованого товару.

Однак, для того, щоб скористатись одним з варіантів необхідно дотриматись певних умов як покупцю, так і продавцю.

Ми розглянемо гарантійне обслуговування (ремонт) з точки зору продавця, оскільки, згідно абзацу є) п.138.10.3 п.138.10 ст.138 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VI (далі ПКУ) витрати на їх здійснення включаються до складу витрат на збут в податковому обліку.

Порядок оподаткування операцій по гарантійному ремонту (обслуговуванню) визначений в пп. 140.1.4 п.140.1 ст.140 ПКУ, згідно якого враховуються будь-які витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку, вартість яких не компенсується за рахунок покупців таких товарів, у розмірі, що відповідає рівню гарантійних замін, прийнятих/оприлюднених платником податку. Термін "оприлюднення" означає розповсюджене в рекламі, технічній документації, договорі або іншому документі зобов'язання продавця щодо умов та строків гарантійного обслуговування;

Даною статтею передбачено додатково перелік обов’язкових умов, виконання яких дає право на витрати, а саме:

1. Підприємство зобов'язано вести облік покупців, що отримали таку заміну товарів або послуги з ремонту (обслуговування), у відповідності до вимог Наказу ДПАУ № 1263 від 03.12.2012 р.

2. Здійснення заміни товару без зворотного отримання бракованого товару або без належного ведення зазначеного обліку не дає права на збільшення витрат продавця такого товару на вартість замін.

3. Підприємство повинно дотримуватись порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійних замін, визначених Постановою КМУ №506 та ЗУ №1023- XII.

Маємо, зазначити, що ЗУ № 1023-XII регулює відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, де «споживач» - це фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов'язків найманого працівника.

Таким чином, не можуть бути враховані при визначенні об'єкта оподаткування витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих платником податку юридичним особам, оскільки на таку категорію покупців не поширюються норми законодавства з питань захисту прав споживачів. Дана позиція також викладена в Листі Державної податкової служби України, від 11.11.2011р. № 2598/5/15-1316 "Щодо витрат підприємств-виробників на гарантійні ремонти"

Враховуючи той факт, що виробник або продавець несуть певні фінансові зобов’язання та витрати під час гарантійних ремонтів, створюються правила надання гарантій на товар. Не виключними, але найбільш часто застосованими положеннями гарантійного обслуговування є:

- гарантія надається на час, що зазначається в гарантійному листі і відраховується від моменту покупки (з практики найбільш розповсюдженим є термін в один рік);

- дефекти, що виникли по вині виробника усуваються протягом двох тижнів від дати подання товару на гарантійний сервіс. Цей термін може бути продовжений до 28 робочих днів, якщо несправність вимагає заміни комплектуючих або надсилання товару до спеціалізованих сервісних центрів;

- товар має бути доставлений покупцем до сервісного центру (інколи від цього правила відступають, але це стосується лише великогабаритних та/або важких товарів);

- товар, що подається на гарантійне обслуговування, має бути повністю укомплектований (мається на увазі наявність оригінальної упаковки);

- гарантія анулюється у випадках виявлення порушень гарантійних умов: пошкоджена гарантійна пломба, товар використовувався не за призначенням, товар був пошкоджений під час транспортування (через використання неоригінальної упаковки), тощо;

- підставою гарантії є гарантійний талон, а також документ виданий при покупці товару, завірений підписом і фірмовою печаткою продавця;

- право на гарантію має безпосередній покупець товару. Подальший перепродаж не означає перенесення прав на гарантійне обслуговування на наступного покупця (а отже, якщо Ви купили наприклад дзеркальний фотоапарат на своє ім’я, а подарували його іншій особі, то їй буде доволі важко отримати гарантійний ремонт).

При цьому проведення гарантійних ремонтів або гарантійних замін, а також перелік товарів, на які встановлюється гарантійне обслуговування, повинно проводитися у відповідності до встановлених законодавством правил, що встановлюються Кабміном. Дані правила визначаються в Постанові КМУ від 11.04.2002р. № 506 «Про затвердження Порядку гарантійного ремонту (обслуговування) або гарантійної заміни технічно складних побутових товарів».

Крім того, питання проведення гарантійних ремонтів та замін регулюється додатково Наказом Мінфіну від 03.12.2012р. № 1263 «Про затвердження Порядку обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)» (далі - Наказ №1263). В Наказі №1263 наявні положення про гарантійні заміни товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування) здійснені продавцем через третіх осіб (центри сервісного обслуговування). Даний документ зобов’язуються підприємства вести «Книгу обліку покупців, що отримали гарантійну заміну товарів або послуги з гарантійного ремонту (обслуговування)», в паперовій або електронній формі. Ведення книги в електронному вигляді потребує також додатково дотримання норм щодо електронного документообігу. При цьому записи в Книзі здійснюються за всіма проведеними операціями протягом сорока календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу. Слід наголосити, що Книгу обліку покупців, неможна знищувати, поки не буде проведено податкову перевірку, незалежно від того, чи закінчився трирічний строк її ведення. В разі повноцінного документального оформлення Книги обліку покупців податкове законодавство дозволяє продавцю включити витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) та гарантійні заміни товарів до складу податкових.

На практиці досить рідко послуги гарантійного обслуговування надаються безпосередньо продавцем. Зазвичай для цього користуються послугами сервісних центрів. Наказом №1263 передбачено обов’язок формування звітів центрами сервісного обслуговування, що здійснювали гарантійні ремонти (обслуговування) або гарантійні заміни товарів, проданих продавцем. Такі звіти в паперовому вигляді передаються центрами сервісного обслуговування продавцю протягом місяця, що настає за звітним та повинні містити певні умови, передбачені Наказом №1263.

В бухгалтерському обліку гарантійний ремонт (обслуговування, заміна) відображається в залежності від того хто і на яких умовах їх проводить.

Повна версія статті "Гарантійне обслуговування: загальні умови організації обліку", pdf

За матеріалами журналу Незалежний Аудитор