Публікації в ЗМІ

{/to_list}

Заробити легко і великий капітал на ринку аудиту в Україні неможливо, журнал Незалежний Аудитор, червень 2013, № 6 (17), авторський матеріал Дмитра Сушко

8 липня 2013 р.

Заробити легко і великий капітал на ринку аудиту в Україні неможливо, журнал Незалежний Аудитор, червень 2013, № 6 (17), авторський матеріал Дмитра Сушко Найбільш високооплачуваною і рентабельною послугою є аудит фінансової звітності складеної відповідно до вимог міжнародних стандартів. Тут велику частину замовлень збирають представники Big 4. І незважаючи на поширені скарги на якість фахівців у співвідношенні з вартістю проектів, бізнес однаково віддає перевагу Big 4. Причиною тому - це бренди, які всесвітньо відомі і присутні на ринку вже значно довше, ніж аудит в Україні. Тут локальні офіси західних компаній, великі українські компанії отримують кредити та інвестиції, не мають права вибору, крім Big 4. Тут можна говорити про якусь монополізацію ринку.

Варто відзначити, що в останні 5-7 років збільшились кілька компаній з другого ешелону, їх вже іноді навіть прирівнюють до рівня компаній Big 4, усіх разом називаючи - Big 6. Бізнес таких компаній заснований на франчайзингу вже відомого у світі бренду. Як правило, таким компаніям дістаються ті проекти, від яких через свою високу завантаженість чи меншою фінансовою привабливістю відмовилися представники Big 4.

Аудиту передує процес складання звітності за стандартами МСФЗ шляхом перегрупування облікової інформації та коригування статей звітності, підготовленої за правилами українських стандартів обліку. Підприємства далеко не завжди можуть власними силами виконати таку трансформацію фінансової звітності. Представники першого ешелону іноді грішать тим, приховують факт надання даної послуги, оскільки міжнародні стандарти аудиту забороняють одному аудиторові робити трансформацію і аудит фінансової звітності. Але гроші, а іноді це великі гроші, змушують йти на хитрощі навіть представників Big 4.

Все інше, що залишилося з аудиту фінансової звітності складеної відповідно до вимог міжнародних стандартів, дістається компаніям другого ешелону. Такі проекти можливі, якщо компанія з іноземними інвестиціями не консолідується в складі групи, немає вимог користувачів фінансової звітності до обов'язкового вибору зі списку Big 4, є обмеження в бюджеті на такий проект.

Крім аудиту, компанії другого ешелону активно займаються наданням супутніх аудиту послуг - це різний консалтинг, перевірка правильності розрахунків з бюджетом з податків і зборів, аутсорсинг бізнес-процесів, бухгалтерські експертизи. Тут вони більш конкурентоспроможні і можуть бути обрані в тендерних процедурах на загальних умовах з представниками Big 4. Тут важливо для клієнта знайти ідеальне співвідношення - висока якість і помірна вартість.

Якісно позначають такі компанії себе членством у міжнародній професійнії організації, рекомендаціями клієнтів, гарною матеріально-технічною базою, страхуванням ризиків, пройденим контролем якості, наявністю в державних реєстрах дають право проведення аудиту спеціального призначення, участю в різних рейтингах. Перелік таких гравців, як правило, відповідає числу міжнародних професійних асоціацій та альянсів, які разом з представниками Big 4, щоквартально котируються в міжнародних рейтингах ТОП-35 за такими показниками як кількість офісів, персоналу, обсягу реалізації.

Серед представників другого ешелону трохи представників молодого покоління, але вони найбільш соціально активні і вносять певну динаміку в професію. Переважно аудитори другого ешелону - це компанії з більш ніж 10-річним стажем, чиї засновники ті, хто працює у сфері обліку набагато довше, ніж існує сам аудит в Україні, багато з них рано чи пізно були причетні до роботи в державних контролюючих органах, Аудиторській палаті України.

До речі, на адресу профрегулятора надходить постійна критика, дивно, що навіть від тих, хто там сам колись працював на благо аудиту України. Хоча до самого профрегулятора було завжди одне прохання - не зарегулювати і пам'ятати, що він існує завдяки внескам і платежам всіх учасників ринку.

Не багатьом з другого ешелону вдається працювати з клієнтом на довгостроковій основі. Харизми лідерів компаній вистачає для короткострокових разових проектів. Для досягнення більшого потрібно створювати сильну команду, яка зможе забезпечити якісний результат. Люди - це головний актив. Супутні послуги грунтуються на глибокому знанні національного бухгалтерського та податкового законодавства, яке не буде відкриттям, займає одне з перших місць у світі по своїй складності. Потрібні постійні інвестиції в навчання персоналу, нові інформаційні бази та автоматизацію процесів аудиту для полегшення праці персоналу. Все це робить бізнес не настільки рентабельним, як це здається ззовні. Це робота без права на зупинку, іноді на знос, і успіх приходить до тих, хто дійсно любить цю професію і отримує задоволення від своєї щоденної праці.

Іншу частину ринку представляють компанії третього ешелону. Від загального числа діючих суб'єктів їх частина досягає 90%. Це компанії одного фахівця, він же, як правило, і є єдиним сертифікованим аудитором. Такі компанії знаходять свого клієнта за допомогою значного демпінгу, досягаючи економії на персоналі, матеріально-технічному забезпеченні. І спеціалізуються вони переважно на дрібному бухгалтерському сервісі, обов'язковий аудит.

За матеріалами журналу Незалежний Аудитор

Повна версія статті " Заработать легко и большой капитал на рынке аудита в Украине невозможно", pdf