Публікації в ЗМІ

{/to_list}

Індустріальні парки в Україні: що це таке і чи вдасться їх реанімувати. Коментар Андрія Фомічова для інтернет-видання Mind

18 липня 2018 р.

Індустріальні парки в Україні: що це таке і чи вдасться їх реанімувати. Коментар Андрія Фомічова для інтернет-видання Mind

Індустріальні парки в Україні: що це таке і чи вдасться їх реанімувати. Коментар Андрія Фомічова для інтернет-видання Mind

Протягом останніх тижнів тема індустріальних парків отримала жваву підтримку з боку ЗМІ та багатьох політиків. На тлі тотальної політизації роботи українського парламенту відповідні законопроекти стали одним з небагатьох прикладів спроби нарешті зайнятися економікою.

В умовах жорсткої конкуренції, глобалізації та обмежень Світової організації торгівлі, Україна приречена шукати альтернативні форми захисту власного ринку та нові можливості для розвитку промисловості. Одним з таких механізмів виступають індустріальні парки, особливо якщо врахувати, що більшість з торговельних партнерів України з успіхом їх використовують.

12 липня було підготовлено до другого читання законопроекти №№ 2554а-д і 2555а-д, що передбачають низку податкових пільг для індустріальних парків. Документи ініційовані представниками Радикальної партії Олега Ляшка і були ухвалені в першому читанні ще у жовтні 2016 року, а схвалені комітетом Верховної Ради з питань податкової та митної політики лише 3 липня 2018-го.

Mind пояснює, що саме лобіюють депутати, як індустріальні парки працюють в інших країнах, і скільки нова ініціатива коштуватиме державі.

Запропоновані законопроектами пільги передбачають:

Коментуючидля Mind ймовірну ефективність зазначених умов, керівник юридичного департаменту MGI PSP Audit Андрій Фомічов зазначив, що звільнення від оподаткування прибутку учасників ІП виглядає дещо примарним за умови запровадження анонсованого податку на виведений капітал. Та й податок на прибуток є не найобтяжливішим у податковій системі України. Що ж стосується розстрочення ПДВ на устаткування, то після появи фактичного відшкодування ПДВ в автоматичному режимі це вже не буде мотивуючим чинником до створення ІП.

«Щодо нарахування заробітної плати для штатних працівників учасників ІП в розмірі не менше трьох мінімальних заробітних плат (трохи більше 11 000 грн), то зарплатня в такому розмірі у спеціаліста ІТ-галузі виглядає сумнівною. Тому на думку спадає, що левова частка заробітної плати буде знаходитись у тіні», - зазначає Андрій Фомічов. І додає, що так само можуть виникнути питання щодо подальшої долі товарів, які звільнятимуться від ввізного мита. Адже попри всю «шляхетність ідеї», головне - аби в подальшому ці товари не розповсюджувалися по всій Україні через полиці магазинів або інтернет.

«В цілому, законодавчі ініціативи, щодо пільгового оподаткування та звільнення від сплати мита, є позитивними, але недостатніми для повноцінного розвитку індустріальних парків. Адже невирішеними залишаються питання оформлення земельних ділянок під ІП, достатньо складними та забюрократизованими є дозвільні процедури в будівництві, державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності вже давно вийшов за рамки розумності. І саме вирішення даних питань в рази покращить довгоочікуваний інвестиційний клімат в країні», - вказує Фомічов на реальні проблеми, які заважають розвитку бізнесу.

«Разом з цим, у сфері індустріальних парків слід робити акценти не лише на важливості надання пільг і преференцій, а й на вирішенні проблем з логістикою і інфраструктурою, що також є важливим умовам для поліпшення інвестиційного клімату в Україні», - вважає Олег Горбачов, юрист адвокатського бюро «Пронін і партнери».

Що зміниться в поточному статусі індустріальних парків? Проголосовані в першому читанні законопроекти 2554а-д та 2555а-д, що передбачають внесення змін до Податкового і Митного кодексів відповідно, на жаль, не спрямовані на трансформацію самого базового закону «Про індустріальні парки». Отже, має місце ситуативне латання «дірок», а не системний підхід до функціонування ІП.

Слабкі сторони законопроекту

Псевдопідтримка вітчизняних виробників. Із законопроекту зникло застереження (зміни щодо Митного кодексу), що пільги поширюються на устаткування, обладнання та комплектуючі до них, матеріали, що не виробляються в Україні. Тобто компанії, що працюють у індустріальних парках, отримають можливість пільгово завозити продукцію машинобудування та приладобудування, яке вже виробляється в Україні. Отже, цей пункт прямо суперечить ідеї підтримки вітчизняної промисловості з високою доданою вартістю.

Ризики умов співпраці з СОТ. Такий крок також небезпечний тим, що норми СОТ, членом якого є Україна, забороняє погіршувати умови доступу на ринок порівняно з прийнятими зобов’язаннями. Тому Україна, погіршуючи для себе цю протекціоністську позицію, вже не зможе згодом повернутися до неї при бажанні.

Неможливість підрахунку втрат бюджету. До підприємств, які знаходяться в індустріальному парку, застосовуватимуться податкові пільги, замість цільової субсидії, ефект від якої оцінити простіше. «Таким чином, для реалізації поставленої мети був використаний не найпрозоріший метод», - вважає Світлана Багдашкіна, старший юрист IBC Legal Services.

Залежність від чиновників. Навіть якщо підприємство вирішить скористатись безмитним імпортом обладнання на територію України, для цього йому фактично доведеться пройти бюрократичні процедури щонайменше у чотирьох держорганах. “Як наслідок, за інформацією Державної фіскальної служби України, з часу прийняття Закону та внесення відповідних змін до Митного кодексу України, резидентами індустріальних парків не було ввезено жодної одиниці обладнання чи устаткування з використанням відповідної пільги”, - зазначає.Максим Пирогов, керівник Дніпровського офісу компанія Інвестмент Сервіс Юкрейн.

Індивідуальні парки замість індустріальних. Попри гарну базову ідею сукупності різних виробництв, об’єднаних однією територією й інфраструктурою, індустріальні парки в Україні здебільшого створюються під одне виробництво - щось на зразок індивідуального офшору.

Так, індустріальний парк «Соломоново» на Закарпатті створено під збирання там автомобілів марки Skoda. За словами голови наглядової ради компанії «Єврокар» Олега Боярина, інвестори прийшли завдяки наявності вільної економічної зони.

У Вінницькому індустріальному парку «Українська пивна компанія» (UBC Group, Харків) планує будівництво заводу з виробництва холодильного обладнання для напоїв.

Власник «Херсонського машинобудівного заводу» Олександр Олійник оголосив про створення на території заводу індустріального парку KhersonIndustrialPark. В інтерв’ю Hubs Олійник прямо сказав, що його цікавлять пільги на ввезення комплектуючих для комбайнів, які підприємство планує виробляти в рамках індустріального парку.

Аналогічна ситуація склалася і на території «Чорноморського суднобудівного заводу» (ЧСЗ) у «Смарт-холдингу». Свого часу секретар комітету ВР з питань податкової та митної політики Олег Кришин підкреслював, що пільги отримують «тільки індустріальні парки, створені там, де не ведеться і не велося виробництво. Парки на основі діючих або призупинених виробництв не отримають права на фіскальні стимули». Проте у зазначених законопроектах такі обмеження відсутні.

Якими будуть ймовірні переваги? Прийняття законопроектів сприятиме активізації інвестиційної діяльності, зростанню обсягів прямих інвестицій в країну, стимулюванню промислового виробництва, створенню нових високотехнологічних виробництв та сотень тисяч високопродуктивних робочих місць. А також - збільшенню обсягів та асортименту випуску експортоорієнтованої продукції та, як наслідок, підвищенню конкурентоспроможності економіки, вважає Максим Пирогов. «Розвиток мережі індустріальних парків забезпечить створення нових робочих місць для громадян України та відповідно - наповнення місцевих бюджетів через гарантовану законом сплату податку з доходів фізичних осіб», - говорить він.

На думку Андрія Фомічова, ці законопроекти є одним з ключових чинників для продовження процесу децентралізації, а саме подальшого зміцнення фінансової незалежності територіальних громад. «Вони надають органам місцевого самоврядування можливість скористатися законним правом на створення індустріальних парків на території будь-якої з територіальних громад, внаслідок чого можуть бути створені умови для сприяння активному розвитку малого і середнього бізнесу на місцевому рівні», - зазначає Фомічов.

Джерело: Mind