Публикации в СМИ

К списку

Возмещение НДС (автоматическое и обычное): требования, процедура, сложности на практике. Компетентное мнение налогово консультанта Ивана Шевалгина, Юрист & Закон

27 августа 2013 г.

Возмещение НДС (автоматическое и обычное): требования, процедура, сложности на практике. Компетентное мнение налогово консультанта Ивана Шевалгина, Юрист & Закон Иван Шевалгин, налоговый консультант PSP Audit

Компетентное мнение

Программа автоматического возмещения сумм налога на добавленную стоимость своего времени принесла как положительные сдвиги так и определенные предостережения, однако прошло время и можно сказать, что программа работает.

Значительным плюсом программы является минимальное участие человека в процессе принятия решения, поскольку работникам налоговой необходимо только вовремя и в полном объеме вводить в базы данных необходимую информацию, а остальные уже выполняет машина. Нельзя сказать что человеческий фактор отошел в сторону, однако он минимизирован. По крайней мере при автоматическом возмещении сумм НДС.

Общий порядок возмещения значительных изменений в свое время не получил, и продолжает работать в обычном порядке, на котором остановимся чуть позже, а пока рассмотрим суть автоматического возмещения.

Статья на языке оригинала

Що ж, розглянемо першу необхідну річ для отримання автоматичного відшкодування, це умови, яким повинно відповідати підприємство. Загальний перелік вимог наведено в пункті 200.19 Податкового кодексу. Найбільш важливим для нашої країни з них є декілька, проте зупинимося на основних. Одним з важливих критеріїв є відсутність за місцезнаходженням підприємства. Значна кількість українських підприємств не знаходяться за юридичною адресою, що наведена в реєстраційних документах в податковій, а отже для отримання автоматичного відшкодування таким підприємствам слід в першу чергу зареєструватися за своїм фактичним місцезнаходженням. Навіть реєстрація в одному адміністративному районі, проте перебування за іншою адресою, є формальним чинником для відмови в автоматичному відшкодуванні.

Другим доволі важливим фактором є розмір середньої заробітної плати на підприємстві, адже згідно норм Податкового кодексу вона повинна складати не менше ніж у два з половиною рази вище за мінімальну заробітну плату у кожному з останніх чотирьох податкових періодів, тобто за останній рік як мінімум. В сьогоднішніх реаліях, не багато підприємств можуть віднести собі виконання даної умови для плюсів компанії. Про це неодноразово заявляли і податківці у своїх виступах та коментарях.

Решта умов є суттєвими, проте їх виконання значно простіше, тож на них особливо зупинятися не будемо. На виконання норм Податкового кодексу Міністерством фінансів України розроблено цілий порядок визначення відповідності платника податку критеріям, які дають право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування податку на додану вартість від 21.09.2011р. №1178. Слід зазначити, що на початку того ж року діяв інший наказ, №42 від січня 2011року, проте він був доволі скоро замінений на діючий.

Отже, якщо підприємству пощастило виконати умови для отримання автоматичного бюджетного відшкодування, то за результатами лише камеральної перевірки, що має проводитися протягом 20 календарних днів з граничного терміну подачі декларації. А отже, навіть якщо підприємство подало податкову декларацію першого числа, то у податківців є приблизно 40 днів (в залежності від припадання останнього дня подачі на вихідний день) для проведення камеральної перевірки.

В разі невідповідності умовам для автоматичного відшкодування податку на додану вартість, податківці повинні повідомити про це платника податку, та забезпечити таке повідомлення розрахунками та поясненнями щодо невідповідності того або іншого показника нормативу.

В сьогоднішніх нормах законодавства є ще один позитивний момент, а саме, з 1 січня 2014 року, для проведення камеральної перевірки, посадовцям Міндоходів буде дано лише «п’ять календарних днів з дати подачі декларації» на проведення камеральної перевірки, що по суті повинно прискорити повернення обігових коштів підприємству. Проте підприємство має мати протягом останніх 36 послідовних календарних місяців позитивну податкову історію та відповідати критеріям, встановленим Кабміном в січні 2012 року.

Для решти підприємств діє звичайний порядок проведення відшкодування сум податку на додану вартість. Протягом 30 календарних днів з дати граничного терміну подачі декларації проводиться камеральна перевірка, а в разі необхідності, додатково протягом 30 календарних днів проводиться документальна виїзна позапланова перевірка. Перелік підстав для проведення такої позапланової перевірки визначено постановою Кабінету Міністрів. Далі, якщо за податкової перевірки все пройшло нормально та без зменшень сум бюджетного відшкодування та штрафних санкцій, протягом п’яти днів, при чому Кодексом не визначено робочих чи календарних, орган податкової служби подає до відповідного підрозділу держказначейства висновок про відшкодування сум ПДВ.

В ідеалі система відшкодування сум ПДВ виглядає саме так. Проте ідеал, нажаль, інколи далеко від реалій.

Серед найбільших нарікань стосовно бюджетного відшкодування є несвоєчасність проведення податкових перевірок, адже дуже часто не витримуються строки через відсутність достатньої кількості працівників податкової або за інших об’єктивних і не дуже обставин.

Другим важливим моментом, є недотримання строків самого проведення відшкодування, адже на практиці висновки про відшкодування ПДВ направляються до казначейства по декілька разів, і при цьому на неповну суму, а лише частинами, що підтверджені зустрічними перевірками.

ВИСНОВКИ:

На кінець хочеться зазначити, що розрекламоване зниження розміру ставки ПДВ до 9% та введення податку з обороту може ускладнити механізм відшкодування ПДВ у зв’язку із зменшенням надходжень до бюджету, адже заборгованість з відшкодування за попередні періоди ніхто податковій не прощав, а от в бюджеті виникне ще одна дірка, хоча її можливо і закриють, точніше від термінують, за допомогою фінансових векселів.

За матеріалами: Юрист & Закон

Оригинал статьи на укр, pdf, Юрист&Закон